لپ تاپ استوک بخریم یا نو؟ بررسی مزایا و معایب

hiwa bayazidi
4 مرداد, 1402
2 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

احتمالا بسته به نیاز خود در برهه ای خاص از زندگی فکر خرید لپ تاپ با ذهنتان خطور کرده است و احتملا یکی از سوالاتی که برایتان پیش آمده است، این بوده است که: لپ تاپ استوک بخرم یا ل تاپ نو؟. در این مقاله به برسی کامل مزایا و و معایب خرید لپ تاپ چه نو و چه استوک می پردازیم. با ما همراه باشید.

[ez-toc]

لپ تاپ استوک چیست؟ و فرق آن با لپ تاپ دست دوم

لپ تاپ استوک بخریم یا نو؟ بررسی مزایا و معایب

لپ تاپ استوک بخریم یا نو؟ بررسی مزایا و معایب

لپ تاپ های استوک

بگذارید اول لپ تاپ استوک را برایتان شرح دهم.اصلا ماهیت لپ تاپ های استوک چیست؟ چرا باید لپ تاپ استوک وجود داشته باشند؟ لپ تاپ های نو که در فروشگاه های نمایندگی عرضه مشتریان می شوند گاها در مدت گارانتی که دارند، ممکن است دچار مشکلاتی از قبیل (شکستگی، مشکلات سخت افزاری و …) شده باشند. در این صورت این لپ تاپ ها به شرکت های نمایندگی عودت داده می شوند و پس از تست و تعمیر آن، آن را در قالب لپ تاپ استوک با هزینه بسیار کمتر روانه بازار،خصوصا بازار آسیا می کنند.

لپ تاپ دست دوم

تا اینجا فهمیدیم یک استوک بودن چیست و از کجا می آید. اما سوال بعدی و مهم دیگر این است که آیا لپ تاپ استوک همان لپ تاپ دست دوم است؟ بگذارید دوباره به ماهیت استوک رجوع کنیم. لپ تاپ استوک لپ تاپی بود که در بازه گارانتی دچار مشکل شده بود و پس از تعمیر روانه بازار می شد. اما فرض کنید گه آن لپ تاپ بدون هیچ مشکلی برای مشتری کار کرده است و مشتری بنا به هر دلیلی پس از مثلا 3 سال می خواهد لپ تاپش را بفروشد. تکلیف این لپ تاپ چیست؟ آیا این لپ تاپ هم لپ تاپ استوک است؟ خیر. این لپ تاپ یک لپ تاپ دست دوم است.

لپ تاپ اپن باکس یا ویترینی

نوع دیگر لپ تاپ ها در بازار ایران لپ تاپ های اپن باکس یا ویترینی هستند. این نوع لپ تاپ ها همانطور که از اسمشان پیدا است لپ تاپ هایی هستند که در ویترین برای نمایش بوده اند و استفاده نشده اند. این لپ تاپ ها عموما دارای باکس کامل محصول همانند لپ تاپ های نو هستند.

لپ تاپ نو

احتمالا همه شما بر این مورد آگاهی داشته باشید که لپ تاپ نو لپ تاپی است که از شرکت سازنده از طریق نمایندگی های معتبر با گارنتی و ضمانت کالا تحویل مشتری داده می شود.

مزایای و معایب لپ تاپ های استوک

انواع لپ تاپ ها را برسی کردیم و فهمیدیم  استوک بودن لپ تاپ یعنی چه. در این قسمت مزایا و معایب لپ تاپ آن را برسی می کنیم.

  • قیمت خیلی کمتر
  • کیفیت بهتر (بازار اروپا)

معایب لپ تاپ های استوک

  • کارتن و یا باکس ندارد
  • ممکن است دارای مشکلاتی باشد
  • کار کرده است
  • گارانتی ندارد
  • عدم پیدا کردن مدل مورد نظر
  • عدم پیدا کردن رنگ دلخواه

وجود مشکلات در این لپ تاپ ها

لپ تاپ های استوک لپ تاپ هایی کار کرده و تعمیر شده هستند،؛ ممکن است دارای عیب هایی از قیبل: کار نکردن پورت، مشکلات صفحه نمایش، گرم کردن و … باشند. برای اینکه شمای خریدار از خرید لپ تاپ استوک متضرر نشوید و خرید مطمن تری داشته باشید، در ادامه یکسری نرم افزار تست به شما معرفی می کنیم.

ظاهر و گرید بندی لپ تاپ های استوک

لپ تاپ های اپن باکس و نو ظاهر بدون خط و خش و سالمی دارند. اما لپ تاپ های استوک دارای خطوط ریزی ممکن است باشند که دارای گرید بندی (A++ –  A+ – A) هستند که هر چه پلاس (+) لپ تاپ بیشتر باشد، لپ تاپ تمیز تر و خط و خش کمتری دارد.

چطوری از مشکلات لپ تاپ های استوک هنگام خرید آگاه شویم؟

همانطور که گفته شد لپ تاپ های استوک ممکن است دارای یکسری عیب هایی باشند که بهتر است حتما قبل از خرید لپ تاپ یا در مدت زمان گارانتی مهلت تست 7 روزه با این نرم افزار ها لپ تاپ تست شود. هر چند در این مقاله به صورت کلی مطالب تست ها گفته می شود. جهت برسی بهتر تست ها به این مقاله مراجعه کنید.

  • تست هارد : Hard Disk Sentinel Pro
  • تست باتری : BATExpert 
  • تست صفحه نمایش : سایت EIZO
  • تست کیبورد : Keyboard Tracer
  • تست پورت ها : با یک فلش تست شود.
  • صدا : با پخش یم فیلم یا موزیک تست شود.
  • دوربین : با دروبین خود ویندوز تست شود.

راهنمای بهتر خرید: نو؟ استوک؟ اپن باکس؟ دست دوم؟ 😕

یکی از دلایل مهم در انتخاب لپ تاپ استوک هزینه لپ تاپ است، به عبارتی اگر شما برای خرید لپ تاپ بودجه ای زیاد اختصاص می دهید و گارانتی 18 ماهه و نو بودن لپ تاپ برایتان مهم است بی شک خرید لپ تاپ نو و یا آک بند گزینه بهتری برای شما است. اما اگر بودجه ای کمتری را برای خرید اختصاص می دهید و در حین حال با خط و خش خش های جزئی لپ تاپ مشکلی ندارید و گارانتی آنچنانی را لازم نمی دانید، بی شک خرید لپ تاپ استوک بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

جمع بندی مطالب

در این مقاله به برسی انواع لپ تاپ های موجود (نو، اپن باکس، استوک و دست دوم) پرداختیم و برای هر کدام مزایا و معایبی را برشماردیم. همچنین به ریسک هایی که یک لپ تاپ استوک و یا دست دوم در صورت سهل انگاری هنگام خرید ممکن است داشته باشد گریزی زدیم و یکسری راهکار و ابزار برای تست و عیب یابی به شما پیشنهاد دادیم. البته ناگفته نماند لپ تاپ های استوک بسیاری از آنها بدون عیب برای شما کار خواهند کرد و اینطوری نیست هر لپ تاپ استوکی دارای مشکلاتی باشد. به عبارتی دیگر این ابزار ها و تست ها جهت اطمینان خاطر از سلامت لپ تاپ است. همنچین به گزینه های موجود روی میز در خرید یک لپ تاپ نیز پرداختیم و با ذکر مزایا و معایب، شما را در انتخاب بهتر یک لپ تاپ بیشتر راهنمایی کردیم. 😀

2 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.